We hebben bericht ontvangen van de Belastingdienst met de melding dat SBU’s onvolledig worden aangeboden. Dit zorgt ervoor dat wij de berichten niet juist kunnen verwerken in Profit en het veld ‘uitstel tot’ niet wordt gevuld. Dit heeft geen invloed op het indienen van de aangifte.
Het bericht van de Belastingdienst:
*Wegens een technische storing worden de SBU’s (Service Bericht Uitstel) onvolledig aangeboden. Dit kan betekenen dat er informatie, zoals de toegekende uitsteldatum,...
De storing in het telefoniesysteem is inmiddels weer verholpen en AFAS België is weer telefonisch te bereiken.
Woensdag 5 maart om 12:00 wordt er een certificaat vernieuwd dat wordt gebruikt voor de SOAP en REST connectoren, de Profit Communication Center applicatie en de QLIK dashboards.
Het nieuwe certificaat heeft Thumbprint: “5e788f7ff913de3f4084935e5458762d094fc6d4”. Je kan het CER bestand hier vinden: CER bestand
Mocht er binnen de organisatie gebruik gemaakt worden van firewall/proxy die uitgaande connecties toestaat op basis van een thumbprint/allowlist, dan kan bovenstaand certificaat...
De storing bij de Belastingdienst geldt niet alleen voor de SBA VPB berichten over 2025, maar ook over die van andere jaren.
De storing had met Microsoft Teams te maken en is inmiddels verholpen,
Op 14 en 15 januari was er een storing bij Logius. Aangiften die tijdens deze periode zijn verzonden, zijn mislukt. Je herkent dit aan de foutmelding ‘Ophalen bericht mislukt’ of een variant hiervan.
Om ervoor te zorgen dat je aangifte correct wordt verwerkt, doorloop je onderstaande stappen om het bericht opnieuw te verzenden:
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht.
- Selecteer de aangiften die je wilt herstellen.
- Klik op Herstellen berichtstatus. De status wordt...
Wegens een storing bij Vodafone kan het voorkomen dat je in een telefoongesprek met AFAS onderbrekingen van het gesprek ervaart. Dit is in onderzoek bij de leverancier. Via klant.afas.nl zijn onze afdelingen goed bereikbaar via de daarvoor bestemde aanvragen.
Ben je geen Small Business klant en heb je een mail ontvangen met als onderwerp ‘Herinnering: stap jij over op AFAS SB’? Deze mail is onterecht verstuurd en mag je negeren. Onze excuses voor de verwarring!
Bij het ophalen van de VIA’s kan je op dit moment een foutmelding krijgen. De oorzaak zal een tijdelijke onderbreking zijn tussen AFAS en Digipoort. Probeer het later vandaag nogmaals.
De connectie werd vanuit Group S opnieuw hersteld en via verzenden en ontvangen kan je nu de communicatie berichten terug inladen en versturen.
Donderdagavond om 21:00 uur zal er een certificaat worden vernieuwd welke wordt gebruikt voor het opzetten van de verbinding naar Profit Windows. Dit nieuwe certificaat is uitgegeven door Globalsign en huidige certificaat was uitgegeven door Quovadis.
Het oude certificaat heeft Thumbprint: “675493A36EE35C0ACF023B2A9C71FBC68B908FC1” en zal vervangen worden door het certificaat met Thumbprint: “19887d2d866a214e9158d46907694d1913d4c956”
Profit wordt vandaag automatisch bijgewerkt. Actieve gebruikers krijgen een melding met het verzoek om de werkzaamheden af te ronden en Profit bij te werken. Je huidige Profit-sessie zal worden afgesloten en opnieuw worden opgestart. Vervolgens kun je je werkzaamheden weer voortzetten.
Dit doen we om het om 09.15 uur gemelde issue op te lossen, de foutmelding “Er is geen waarde ingevuld in verplicht veld ‘periodetabel’ (Ptld).”
De storing bij de Rabobank is opgelost.
Wat te doen in Profit?
Via Startmenu F4: Algemeen - Communicatieservice - Communicatieberichten selecteer je het uitgaande communicatiebericht Betaalopdracht en met Actieknop “4. Herstellen berichtstatus” herstel je het bericht. Daarna verzend je met de actieknop “1. Bericht verzenden” het uitgaande bericht opnieuw naar de Rabobank.